Digitalizacijom administracije do konkurentnije privrede
Privrednicima predstavljeni novi digitalizovani postupci za izdavanje dozvola, licenci i saglasnosti
Beograd, 12. januar 2021 – Otvorena diskusija „Nove elektronske usluge za privredu“ pružila je privrednicima priliku da, u razgovoru sa predstavnicima države, saznaju više o novih 27 potpuno digitalizovanih postupaka za izdavanje dozvola, licenci i saglasnosti koji su sada su dostupni na portalu eUprava, u okviru programa ePapir. Digitalizacija postupaka za privredu pokrenuta je u okviru trogodišnjeg Projekta za unapređenje poslovnog okruženja u Srbiji, koji realizuju Međunarodna finansijska korporacija (IFC), članica Grupacije Svetske banke, Republički sekretarijat za javne politike i Kancelarija za IT i eUpravu Vlade Republike Srbije uz finansijsku podršku Fonda za dobru upravu Ujedinjenog kraljevstva i Britanske ambasade u Beogradu.
Zahvaljujući sistemskom pristupu digitalizaciji, svega nekoliko klikova zamenilo je učestale odlaske od šaltera do šaltera, i poslovanje u Srbiji učinilo bržim, lakšim i jeftinijim. Potpuna digitalizacija postupaka podrazumeva da se ceo proces odvija elektronski, u nekoliko jednostavnih koraka:
- Korisnik na Portalu eUprava popunjava elektronski zahtev, prilaže dokumentaciju i vrši elektronsko plaćanje, ukoliko usluga zahteva finansijski izdatak;
- Sistem automatski pristupa elektronskim registrima i pribavlja podatke po službenoj dužnosti koji su neophodni u procesu odlučivanja;
- Podnosilac zahteva redovno dobija obaveštenja o mogućim dopunama dokumentacije i promenama u statusu predmeta;
- Na kraju, dozvola se dostavlja elektronskim putem u eSanduče podnosioca na portalu eUprava i trajno je dostupna korisniku i nadležnim organima za sve dalje postupke.
Sa ciljem da što veći broj administrativnih postupaka bude digitalizovan u budućnosti, nova platforma omogućava neograničeno dodavanje postupaka, što vodi formiranju novih registara za automatsko preuzimanje podataka, a elektronske usluge postaju kvalitetnije i brže.
Bojana Tošić, direktorka Republičkog sekretarijata za javne politike, istakla je da je digitalizaciji prethodilo popisivanje čak 2600 postupaka za privredu na republičkom nivou, da je zajedno sa privredom analizirano i predloženo pojednostavljenje čak 1000 postupaka, a da je trenutno u procesu pojednostavljenja oko 350 postupaka. „Ovo je tek prvih 27 usluga koje sprovode Uprava za bilje i Ministarstvo finansija, a u naredna 3 meseca biće dostupno još najmanje 70 elektronskih usluga za privredu iz nadležnosti Ministarstva unutrašnjih poslova, Nacionalne službe za zapošljavanje, Ministarstva građevinarstva saobraćaja i infrastrukture i Ministarstva zaštite životne sredine, a do kraja godine ukupno oko 200 usluga“, izjavila je Bojana. Takođe, u prvom kvartalu ove godine biće omogućeno da svi privrednici mogu brzo i lako pronaći sve informacije o postupcima javne uprave na jednom mestu, na Portalu registra administrativnih postupaka, što će im olakšati i pojeftiniti postupanje i u svim nedigitalizovanim postupcima.
„Srbija već dugi niz godina radi na digitalizaciji državne uprave, i to je odličan način da se omogući veći broj investicija u privatnom sektoru i eliminiše siva ekonomija. Nadam se da ćemo u narednom periodu videti nastavak digitalizacije i uključivanje i drugih institucija u ovaj sistem. Od 2015. godine, kada je Fond za dobru upravu došao u Srbiju, sproveli smo oko 60 projekata sa budžetom od preko 20 miliona funti. Među njima je najviše projekata koji se bave elektronskom upravom“, poručila je Rebeka Fabrici, zamenica ambasadorke Ujedinjenog Kraljevstva, ističući da je protekla godina pokazala da je važno imati usluge koje se mogu ostvariti bez fizičkog kontakta, te da će Ujedinjeno Kraljevstvo nastaviti da pruža podršku ovakvim projektima i u budućnosti.
“Do kraja marta 2021. očekujemo čak 100 u potpunosti digitalizovanih procedura koje će i državi i privredi omogućiti značajne uštede u vremenu i novcu. Ove prednosti će naročito osetiti mikro, mala i srednja preduzeća koja čine 99.5% svih kompanija, a za koje ove značajne uštede predstavljaju mogućnost za reinvestiranje i dalji rast. Dodatno, kao rezultat ovog projekta očekuje se veći broj investicija, što posledično dovodi do novih radnih mesta i višeg standarda za građane Srbije, a to je naš krajnji cilj”, rekao je Ari Naim, regionalni menadžer Međunarodne finansijske korporacije za Centralnu i Jugoistočnu Evropu.
Cilj trogodišnjeg Projekta za unapređenje poslovnog okruženja u Srbiji je smanjenje administrativnog opterećenja za privredu kroz pojednostavljivanje 1.750 administrativnih postupaka, omogućavanje elektronskog izdavanja 100 dozvola i uklanjanje praksi koje negativno utiču na razvoj konkurencije. Očekuje se da će oko 600 dozvola, saglasnosti i odobrenja biti pojednostavljeno.
Projekat je deo velikog reformskog projekta Vlade za pojednostavljenje administrativnih postupaka i regulative – ePapir, kojim je, uključivanjem 85 organa i organizacija javne uprave, i skoro 500 državnih službenika, do sada pojednostavljeno ili ukinuto više od 130 postupaka, i ostvarene uštede za privredu u vrednosti većoj od 32 miliona evra na godišnjem nivou. U okviru programa će biti uspostavljen Registar administrativnih postupaka, kao i Portal ovog Registra koji će predstavljati jedinstveno mesto sa svim potrebnim informacijama za privrednike o svakom postupku koji sprovodi javna uprava.
Povezani članci
Privreda na putu zelene tranzicije
Kako će novi Zakon o energetici uticati na dalju dekarbonizaciju privrede?
Čak 31% ispitanika povratak na posao posle odmora smatra stresnim
z tri saveta kompanije Mars i brenda Orbit povratak u rutinu će biti lakši