U Srbiji pokrenuta kampanja „Blokiraj mržnju. Podeli ljubav!”
Kakav trag ostavljamo iza sebe, komunicirajući sa drugima? Da li je to trag pun ljubavi i podrške ili pak mržnje?
Svaki pojedinac ima važnu ulogu u odgovoru na govor mržnje pozitivnim govorom i uzajamnim poštovanjem. Ovo je bila jedna od ključnih poruka na predstavljanju zajedničke kampanje Evropske unije i Saveta Evrope „Blokiraj mržnju. Podeli ljubav!“ danas u Beogradu.
Kampanja „Blokiraj mržnju. Podeli ljubav!” ima za cilj borbu protiv različitih oblika govora mržnje usmerenih na određene zajednice i pojedince u Srbiji, posebno one iz osetljivih i manjinskih grupa.
„Ovo je pravo vreme da svi u Srbiji blokiraju mržnju i podele ljubav“, rekao je u pozdravnoj reči Tobijas Flesenkemper, šef Kancelarije Saveta Evrope u Beogradu. „Danas, kada obeležavamo 73. godišnjicu osnivanja Saveta Evrope, želimo da podsetimo na to da su poštovanje različitosti i jednakosti pravi uslovi za evropsko jedinstvo i demokratiju, a to je upravo ono što naša kampanja podržava.“
Govor mržnje naročito je izražen u onlajn svetu, jer internet omogućava slobodno izražavanje mišljenja, a ujedno stvara lažni utisak da su komentari napisani na mreži prolazni. Međutim, svaki trag koji ostavimo na mreži pre svega oblikuje percepciju drugih o nama, dok svaka ružna reč ostavlja trag na osobi kojoj je upućena.
Verena Tejlor,direktorka Kancelarije Generalnog direktorata za programe Saveta Evrope pozvala je učesnike da se pridruže ovoj kampanji. „Da bismo promovisali vrednosti koje zastupaju Savet Evrope i Evropska unija, potrebno je jako malo: umesto deljenja i objavljivanja sadržaja kroz koje se propagira mržnja – da poštujemo jedni druge. Ako počnemo sa ovim malim koracima, zajedno ćemo postići mnogo“, rekla je Tejlor.
Svako od nas može postati meta govora mržnje, bez obzira kojem društvenom sloju pripadamo, ali on svakako najviše pogađa najugroženije – žene, manjine, osobe sa invaliditetom.
NJ.E. Emanuele Žiofre, ambasador i šef Delegacije Evropske unije u Republici Srbiji, rekao je: „Samo zato što dolazi kroz reči, govor mržnje nije ništa manji napad i ne nosi manje posledice. Rečima ili slikama, onlajn ili oflajn, to je i dalje oblik napada, agresije i neopravdanog čina protiv ljudskih prava i sloboda. Povređuje ljude, izaziva duboku ljudsku patnju i lako može dovesti do fatalnih ishoda. Ipak, to je svakodnevna realnost širom sveta, ubrzana onlajn sferom, koja zahteva snažne zajedničke napore i institucija i pojedinaca u borbi protiv nje. Srbija nije imuna na takvu realnost, sa govorom mržnje i diskriminatorskom terminologijom, koja se često koristi i toleriše u medijima i kojom se retko bave regulatorni organi ili tužioci, kao što je navedeno u prethodnom izveštaju o napretku. Ova pojava je bitka koju treba da vodimo zajedno, bitka u kojoj svaki pojedinac može da izvrši ogroman uticaj. Kao korak u tom pravcu, Evropska komisija je zajedno sa Fejsbukom, Tviterom, Jutjubom i Majkrosoftom 2016. godine objavila „Kodeks ponašanja u borbi protiv nezakonitog govora mržnje na internetu“.
Ova kampanja intenzivno će komunicirati o važnosti zaštite ljudskih prava kao jednoj od temeljnih vrednosti svake države.
„Govor mržnje nije sloboda govora. Upravo to je razlog zašto smo bili aktivni u donošenju izmena Zakona o zabrani diskriminacije i donošenju Zakona o rodnoj ravnopravnosti i drugim zakonima koji regulišu govor mržnje. Ova kampanja i svi zakoni koje je Srbija donela su veliki prilog izgradnji kulture ljudskih prava u Srbiji, a koliko ćemo biti uspešni u njoj, zavisi od svih nas“, rekla je Gordana Čomić, ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog Srbije.
Kampanja „Blokiraj mržnju. Podeli ljubav!” će se odvijati onlajn, putem stranica na društvenim mrežama (Facebook; Instagram; Twitter), kao i kroz javne događaje. U ove aktivnosti biće uključene istaknute javne ličnosti, institucije i aktivistkinje/aktivisti, koji će kroz lična iskustva, svedočenja i razmenu dobrih praksi promovisati različitost i ravnopravnost u Srbiji i regionu.
Ambasadorke i ambasadori kampanje protiv govora mržnje u Srbiji su istaknute javne ličnosti iz sveta glume: Milena Radulović, Sandra Silađev, Miloš Timotijević i Slaven Došlo. Takođe, ovu kampanju su podržale i mlade ambasadorke: Andrijana Nikitović, Teodora Cekić i Anđa Stanojković. Svi oni, podržali su kampanju jer veruju da zajedno možemo napraviti pozitivnu promenu i postati inkluzivnije i ravnopravnije društvo nego što smo to danas.
Kampanja se provodi u okviru projekta „Promocija različitosti i ravnopravnosti u Srbiji“ koja je deo zajedničkog programa Evropske unije i Saveta Evrope „Horizontal Facility za Zapadni Balkan i Tursku 2019-2022“. Ovaj program podržava ključne lokalne aktere i korisničke institucije u Srbiji i na Zapadnom Balkanu u borbi protiv diskriminacije, govora mržnje i zločina iz mržnje, kao i u borbi protiv diskriminacije prema manjinama i promovisanju prava LGBTI osoba, a posebno je usmeren prema ugroženim grupama u našem društvu.
Beograd, 5. maj 2022.
Povezani članci
A1 Srbija dobitnik SAM nagrade „Kampanja od nacionalnog značaja“
Kampanja „Mreža najvažnijih influensera“ prepoznata kao primer društvene odgovornosti
USAID i Impact Hub dodelili 8 grantova preduzetnicama iz južne Srbije
USAID i Impakt Hab dodelili su osam grantova u ukupnoj vrednosti od 35.000 dolara
Dve nagrade za Erste Banku: Liderstvo u inkluziji i borbi protiv klimatskih promena
Erste Banka Srbija osvojila je dva prestižna priznanja na godišnjem CSR & ESG Forumu