Tri četvrtine članica AmCham-a planira povećanje poslovanja i nove investicije u 2025. godini
Prioriteti za dugoročni rast: ulaganje u obrazovanje i modernizacija radnog zakonodavstva, smanjenje korupcije i sive ekonomije, vladavina prava i efikasnost pravosuđa, digitalna transformacija i razvoj e-uprave, sprovođenje zelene agende.
AmCham kompanije članice umereno su zadovoljne poslovnom klimom u Srbiji, dajući joj ocenu 3 (na skali od 1 do 5), uz postepeni trend rasta zadovoljnih i pada nezadovoljnih članica, pokazalo je tradicionalno godišnje AmCham istraživanje o poslovnoj klimi i poverenju investitora, pod nazivom „Dvanaesto prolazno vreme“ (Lap Time). Zadovoljnih članica poslovnom klimom ove godine je najviše, a nezadovoljnih najmanje od 2013. od kada se ovo istraživanje sprovodi. Istovremeno, mala i mikro preduzeća koja nisu članovi AmChama, a tradicionalno se nalaze među ispitanicima, dele stavove većih kompanija ocenjujući poslovnu klimu ocenom 2,8.
Sa druge strane, na pitanje kakve su performanse poslovanja u 2024. godini, i članice AmCham-a, i mala i mikro preduzeća tvrde da su očekivanja prevaziđena, te prijavljuju čak i bolje rezultate u odnosu na prošlogodišnje.
„Dobra vest je što privreda ove godine beleži poslovne rezultate približne onima na nivou iz 2019, što jasno ukazuje na postepeni oporavak ekonomije nakon globalnih poremećaja uzrokovanim pandemijom COVID-a i ratom u Ukrajini. Kako bi se ovaj trend nastavio i intenzivirao, veoma je važno da na dugoročnom planu, zajedno sa Vladom Srbije nastavimo da radimo na ubrzanju institucionalnih reformi. Tu pre svega mislimo na digitalizaciju sudstva i uvođenje e-suda, priznavanje elektronskog dokumenta u radno pravnoj dokumentaciji, dalje unapređenje regulative koja će podstaći ulaganja u zelenu energiju – pre svega kroz izmene i dopune Zakona o energetici, kao i usklađivanje/izmenu radnog zakonodavstva i prilagođavanje savremenim tokovima i potrebama na tržištu rada. – komentarišući zadovoljstvo investitora poslovnom klimom u Srbiji istakao je Stefan Lazarević, predsednik AmCham-a i dodao:
Na poslovima reforme, regionalnim i evropskim integracijama, kao i jačanju ekonomskih odnosa sa Sjedinjenim Američkim Državama, AmCham će uvek biti dosledna podrška, kao i najglasniji ambasador Srbije kao atraktivne investicione destinacije.“
Premijer Vučević je izjavio da Vlada RS Američku privrednu komoru vidi kao partnera u rešavanju izazova u stvaranju boljeg poslovnog ambijenta. „Podaci istraživanja su ohrabrujući za nas, ali i obavezujući. Tri četvrtine članova AmCham-a vidi u 2025. godini mogućnost za proširenje svojih investicija, a ovogodišnja ocena 3 je dobra, ali želimo da u narednoj godini bude još bolja. Vlada Srbije partenrski sa Američkom privrednom komorom radi na stvaranju izvesnog, efikasnog i predvidivog poslovnog okruženja“.
Prognoze za 2025. godinu
Kada je reč o prognozama poslovanja u 2024. godini, primetan je veći optimizam u očekivanjima u odnosu na prethodne godine. Povećanje poslovanja u narednoj godini i nove investicije očekuje oko tri četvrtine članica AmCham-a, dok polovina veruje da će doći i do povećanja broja zaposlenih. Iako su nešto opreznije u prognozama, rekordna polovina malih i mikro preduzeća očekuje rast poslovanja, dok trećina smatra da će zapošljavati nove kadrove, što je istorijski gledano takođe najveći broj ispitanika od kada se radi ovo istraživanje.
Dostupnost radne snage najveći izazov za poslovanje
Kao i prethodnih godina, izazovi sa dostupnošću radne snage vide se kao najznačajniji izazovi za poslovanje. Ova ocena je potvrđena i činjenicom da je jedini ekonomski parametar čiji rast nije nadmašio očekivanja za 2024. godinu upravo rast zaposlenosti, što ukazuje na rastuće potrebe kompanija za dostupnim kadrovima. Upitane da preciznije definišu izazove, kompanije su kao ključne probleme istakle visoka očekivanja kandidata i zaposlenih u pogledu zarada i beneficija, nedostatak kvalifikovane radne snage na domaćem tržištu, kao i visoko poresko opterećenje zarada.
Prva preporuka malih i mikro kompanija za prevazilaženje ovih izazova očekivano jeste smanjenje poreskog opterećenja rada. Sa druge strane, imajući u vidu da velike kompanije imaju više prostora za razmišljanje o dugoročnim strategijama i specifične potrebe za kvalifikovanom radnom snagom, AmCham članice veću važnost daju daljim ulaganjima u obrazovni sistem. Takođe, obrazovanje, prema mišljenju kompanija članica AmCham, ali i mikro i malih preduzeća, ostaje primarna oblast za Vladu u cilju povećanja privrednog rasta.
Sa druge strane, najveći prošlogodišnji izazov – visoka stopa inflacije, značajno gubi na važnosti za kompanije, ukazujući na stabilizaciju makroekonomskih prilika u zemlji i globalno.
Reforme za dugoročni rast
Kada je reč o reformama za dugoročni privredni rast, članice AmCham-a već više od 6 godina prepoznaju smanjenje korupcije i uspostavljanje vladavine prava i efikasnog pravosuđa kao prve prioritete u reformama koje Vlada Srbije treba sprovesti za sistemsko unapređenje poslovnog okruženja. Nešto manje od polovine AmCham kompanija kao prioritete ističe i razvoj e-uprave i digitalnu transformaciju, kao i sprovođenje zelene agende – kako u oblasti energetike, tako i u oblasti zaštite životne sredine.
Ono što je važno izdvojiti kada je reč o reformama koje privreda očekuje, jeste rastuća potreba za većom fleksibilnošću koju bi omogućili propisi o radu. Posle 10 godina kontinuiranog pada, broj kompanija kojima je ovo prioritet vraća se na visok nivo iz 2014. godine, ukazujući na potrebu modernizacije radnog zakonodavstva, prilagođavanja savremenim uslovima rada i prepoznavanja novih oblika radnog angažmana. Iako su u velikoj meri saglasni sa ovim prioritetima, mikro i mala preduzeća pridaju najveći značaj unapređenju transparentnosti i predvidivosti poreskog sistema i efikasnosti Poreske uprave.
O istraživanju
AmCham je istraživanje „Dvanaesto prolazno vreme“ sproveo uz pomoć Ipsos Strategic Marketing-a, u periodu od jula do oktobra 2024. godine. Kompanije koje su AmCham članovi, anketirane su ispunjavanjem online upitnika. Pored toga, sproveden je i niz kvalitativnih intervjua, metodom “licem u lice” ili putem video sastanaka. Imajući u vidu da članice AmCham-a većinski predstavljaju velike i srednje kompanije, kao i prethodnih godina, u istraživanje je uključen i uzorak kompanija van AmCham članstva, sačinjen od mikro i malih preduzeća. Cilj uključivanja i poređenja stavova velikih investitora i malih kompanija je što potpunije sagledavanje stanja celokupne privrede i neophodnih koraka za njen brži rast.
Povezani članci
IKEA istraživanje pokazalo je da čak 80% dece u Srbiji povremeno prespava u krevetu roditelja
IKEA veruje da su deca najvažniji ljudi na svetu
A1 Srbija pokrenuo #BoljiOnline platformu za bezbednije i odgovornije korišćenje tehnologije
Kompanija A1 Srbija predstavila je javnosti svoju #BoljiOnline platformu
Gebrüder Weiss slavi 20 godina poslovanja u Srbiji
Kompanija je do sada u svoja logistička skladišta uložila preko 20 miliona evra