Influencer Marketing u Srbiji – čemu služi i kako ga (ne)raditi
Pomirite se s tim – Internet više nije puko sredstvo komunikacije, već sveprisutan faktor koji svakodnevno oblikuje život i navike pojedinaca. No iako smo svi toga svesni marketing je verovatno prvi koji je ovo razumeo na pravi način, a Influencer Marketing je jedan od odgovora na to.
Brendovi i kompanije su decenijama koristile javne ličnosti kako bi poboljšali imidž i podigli prodaju. To je efektan način da se naklonost javnosti za glumce, sportiste i druge popularne ličnosti transformiše u pozitivan utisak o proizvodima i uslugama koje promovišu.
Međutim, uticaj poznatih više nije dovoljan. Oni su popularni, bogati i elegantni, pa je prosečnom kupcu teško da se identifikuje sa njima u svakodnevnom životu. Zbog toga pored poznatih ličnosti u marketing miks danas sve više ulaze i influenseri.
Zašto Influencer Marketing?
Sa razvojem novih tehnologija, uređaja i platformi, razvio se i novi profil kupaca i potrošača. Oni postaju samosvesne individue i svoje mišljenje formiraju na osnovu informacija koje dobijaju od sebi bliskih izvora.
Ti izvori mogu biti njihovi prijatelji na društvenim mrežama, ili blogeri čije tekstove i video sadržaje prate i smatraju vrednim.
Od 2017. je, po prvi put (prema podacima Edelman Trust Barometer), “osoba meni slična” podjednako kredibilan izvor informacija o kompaniji kao ekspert u tehničkom ili akademskom smislu (sva tri u 60% slučajeva).
Stoga je danas akcenat na plasiranju brendova putem kupcu sličnih persona. Ako je namera povećati vidljivost ili stvoriti pozitivnu sliku o brendu, odgovarajuće javne ličnosti mogu postići sasvim solidan efekat.
Međutim, ukoliko je cilj prodati proizvod, ključno pitanje na koje kampanja treba da odgovori jeste: „Šta kupac ima od svega toga?“ U slučaju dobara luksuznog karaktera poznate ličnosti jesu logičan izbor, ali je za većinu proizvoda situacija dosta komplikovanija.
Ovo je trenutak u kom Influencer Marketing ulazi u priču.
Ukratko, influenseri su osobe koje su popularnost stekle na internetu među pripadnicima određene populacije zahvaljujući sadržaju koji kreiraju. Njihova publika mogu biti razne interesne grupe poput ljubitelja mode, marketara, tinejdžera, gejmera, domaćica i kulinara, programera, i sl.
Ovi ljudi su glasnogovornici svoje publike. Oni pokreću diskusije na teme koje smatraju važnim, stvaraju kritičnu masu i motivišu svoje pratioce da preduzmu akciju.
Pored toga, njihov stil života i izražavanja mnogo je više nalik “običnim smrtnicima”, pa se pojedinci lakše identifikuju sa njima na ličnom nivou i imaju visok stepen poverenja u informacije koje od njih primaju.
Pitali smo našu Anju Nikolić, ekspertkinju za Influencer Marketing u agenciji Olaf&McAteer, šta je to u čemu kompanije i agencije u Srbiji obično greše. U nastavku pročitajte njena opažanja i savete.
Najčešće greške koje pravite u Influencer Marketing kampanjama:
-
Influensere birate isključivo na osnovu broja pratilaca na društvenim mrežama.
Sećate se kada smo rekli da kupci svoje mišljenje i stavove formiraju na osnovu informacija iz sebi bliskih izvora?
To znači da je pri izboru influensera neophodno uzeti u obzir da li se njegov ili njen sadržaj, publika i lični stavovi podudaraju sa vrednostima onoga ko ih angažuje. Drugim rečima, njihova niša mora u što većoj meri odgovarati niši onoga što promovišu.
Lepo je imati sredstva za angažman nekog “velikog imena”, ali velika je verovatnoća da se mnogo veći ROI može postići pažljivim odabirom jednog ili više mikro-influensera koji su relevantni za odabranu ciljnu grupu.
Kako ovo postići?
Postoji više načina. Prvi je redovno praćenje lokalnih jutjubera, blogerki, tviteraša i instagramerki, kako bi se stekla slika o tome kakva je njihova publika, koga i koliko često promovišu, kakav jezik koriste i koliko su uspešni.
Uz to, postoje brojni softverski alati koji pomažu pri lociranju influensera na različitim govornim područjima. Takođe, savetujemo da se, ukoliko je to moguće, izbor proveri tako što će se interno obratiti za savet nekolicini pripadnika ciljne grupe.
-
Influenserima servirate gotov sadržaj kreiran od strane kompanije ili agencije.
Neretko se gubi iz vida da su influenseri stekli popularnost i poverenje zbog činjenice da sami kreiraju koristan sadržaj – dakle sadržaj, a ne reklame.
Marketari često imaju tendenciju da “guraju” sopstvene ideje u sadržaj koji stvaraju influenseri, čime rizikuju da unište autentičnost i umanje poverenje publike u poruku koja im se šalje.
Zato umesto zacrtanog scenarija influenserima treba dati smernice, ciljeve i poverenje. Na kraju krajeva, ko poznaje publiku bolje od osobe koja ju je sama izgradila?
-
Sa influenserima ugovarate kratkoročne saradnje i brze kampanje.
Sve je više brendova koji počinju da uviđaju potencijal influenser marketinga u Srbiji, ali većina pokušaja je osuđena na neuspeh već po postavljanju strategije.
Influenser kampanje se često svode na odabir jednog ili nekoliko influensera i izvođenje online takmičenja ili darivanja koje prate instant rezultati – lajkovi, pratioci, posete na sajtu ili čak kupovine.
Međutim, svega par dana po završetku kampanje sve se vraća na staro – vrhunac je prošao, o brendu se više ne priča, i preostaje samo proceniti da li je kampanja uopšte bila isplativa.
A može i pametnije.
Daleko bolje rezultate postižu akcije u kojima se unajmi pet, deset, čak i dvadeset influensera relevantnih za publiku kojoj će se obraćati. Oni bi u određenom periodu pominjali brend koji ih angažuje i kreirali “hajp” tako da se stekne utisak da “svi pričaju o tome”.
Uz to, ne treba zaboraviti postavljanje odgovarajućih KPI-jeva i kratkoročno i dugoročno praćenje ROI-ja! Ovo je neophodno za kreiranje adekvatne slike o tome kakav tip kampanja proizvodi najbolje rezultate za određeni proizvod ili projekat.
+ Influencer Marketing Tips&Tricks
- Za pronalaženje influensera u Srbiji, na društvenim mrežama koristite pretragu ključnih reči i #heštagove.
- Vrlo je važno da pri odabiru influensera obratite pažnju na njihove navike, stavove i stil života – oni ne smeju da se kose sa onim što vaša kampanja promoviše.
- Kada kampanja počne, pojačajte efekte tako što ćete njihov sadržaj deliti na svojim digital marketing kanalima.
- Radite na izgradnji odnosa sa influenserima čijom ste saradnjom bili zadovoljni – pratite ih na društvenim mrežama, i pošaljite poklon ili čestitku za rođendan ili neki drugi bitan datum.
Povezani članci
A1 Srbija dobitnik SAM nagrade „Kampanja od nacionalnog značaja“
Kampanja „Mreža najvažnijih influensera“ prepoznata kao primer društvene odgovornosti
USAID i Impact Hub dodelili 8 grantova preduzetnicama iz južne Srbije
USAID i Impakt Hab dodelili su osam grantova u ukupnoj vrednosti od 35.000 dolara
Dve nagrade za Erste Banku: Liderstvo u inkluziji i borbi protiv klimatskih promena
Erste Banka Srbija osvojila je dva prestižna priznanja na godišnjem CSR & ESG Forumu