Da li su brendovi spremni za „techruptor-e”? Nove generacije menjaju način funkcionisanja tehnološke industrije
Tehnološka indutrija nalazi na prekretnici kada je u pitanju odnos brendova prema ličnim podacima i korisnicima, sugerišu rezultati istraživanja o stavu korisnika prema tehnologiji koje je nedavno sprovela globalna komunikacijska mreža Ketchum.
Najznačajniji zaključak istraživanja jeste prisustvo nove generacije potrošača – tzv. „techruptors” – koja će poremetiti status quo, promeniti pravila igre u tehnološkoj industriji i diktirati način na koji će se tehnološki brendovi ponašati na tržištu u skorijoj budućnosti.
Kao digital natives, odnosno generacija koji je odrasla okružena digitalnim tehnologijama i internetom, oni već danas predstavljaju najveće kritičare tehnološke industrije. Zahtevaju odgovoran odnos kompanija prema njihovoj privatnosti, i to pre svega u pogledu prikupljanja, obrade i upotrebe ličnih podataka.
„Podaci dobijeni istraživanjem sugerišu da su tehnološki brendovi u najvećem riziku kada svoje fanove – ‘tehnofile’ uzimaju zdravo za gotovo”, kaže Teodora Orestijević, Community Manager u agenciji Olaf&McAteer koja je ekskluzivni partner Ketchum-a u Srbiji. “Korisnici koji su tehnološki najnapredniji su istovremeno i najzahtevniji kada se radi o poštovanju privatnosti, bezbednosti i zaštite, pa se lako može desiti da se najlojalniji fanovi tech brendova pretvore u njihove najveće kritičare.”
Pored ovoga, istraživanje je dalo uvid i u nekoliko interesantnih dihotomnih trendova kada je u pitanju odnos „prosečnih” korisnika prema tehnologiji:
- Rado kupuju online, ali imaju vrlo malo poverenja u postupanje prodavaca s njihovim podacima. Oko 84% ispitanika je izjavilo da im tehnologija olakšava kupovinu, a 48% da gotovo sve što kupe naručuju online. Ipak, samo 8% tvrdi da veruje prodavcima pri obradi i upotrebi ličnih podataka, dok njih 37% ne veruje kompanijama iz bilo koje industrije kada su lični podaci u pitanju.
- Manjak poverenja u odnos kompanija prema ličnim podacima, ali bez ideje kako na to uticati. Iako je 78% učesnika izrazilo nelagodu prema postupanju kompanija sa podacima korisnika, više od polovine (54%) priznaje da se slaže sa uslovima privatnosti (najčešće) bez ikakvog prethodnog čitanja.
- Tehnologija unapređuje odnos roditelja sa decom, ali isto tako predstavlja pretnju. Skoro 55% ispitanika reklo je da kvalitetnije provodi vreme sa decom zahvaljujući tehnologiji. Međutim, uprkos onome što bi se moglo zaključiti na društvenim mrežama, 73% populacije vodi računa o deljenju porodičnih momenata kroz mobilne aplikacije. Uz to, 85% roditelja zabrinuto je za sigurnost svoje dece, a njih 76% brine o tome na koji način će razvoj tehnologije uticati na privatnost i identitet njihove dece.
- Tehnologija je uzrok gubitka poslova, ali i kreator novih. Čak 82% ispitanih smatra da će tehnologija određene industrije učiniti suvišnim, ali njih 74% takođe veruje da će ona dovesti i do stvaranja novih zanimanja.
- Prijatelji i porodica su tako blizu, a tako daleko. Preko 80% ispitanih korisnika potvrdilo je da zahvaljujući tehnologiji kvalitetnije održavaju odnose sa udaljenim prijateljima i članovima porodice, a 59% da im tehnologija omogućava da imaju više vremena za svoje prijatelje. Pa ipak, 58% kaže da je teže pridobiti pažnju prijatelja i porodice dok provode vreme zajedno jer je ona često usmerena na telefone, gedžete i druge uređaje.
- Žele više regulative, ali ne veruju institucijama. Da je neophodno još jače regulisati privatnost podataka tvrdi 85% ispitanika, ali samo njih 20% kaže da ima poverenja u institucije kada je u pitanju zaštita digitalne privatnosti.
- Ne mogu da žive bez tehnologije, ali bi voleli da je manje prisutna. Iako 62% anketiranih osoba tvrdi da im je tehnologija neprocenjiva u svakodnevnom životu, 49% kaže da bi volelo da su rođeni u vremenu kada je bila manje prisutna.
Šta nam sve ovo govori?
Teodora Orestijević to ovako objašnjava:
„Ovi naizgled paradoksalni stavovi uopšte ne treba da nas čude. Korisnici, naročito oni koje je vrtoglav napredak tehnologije zadesio u nešto kasnijem životnom dobu, još uvek pokušavaju da se snađu i ‘plivaju’ u jednom novom, neverovatno kompleksnom i konstantno promenljivom sistemu. Oni koji su uspeli da se prilagode i iskoriste njen potencijal najbolje osećaju benefite ‘digitalne revolucije’, ali isto tako počinju da uviđaju i moguće opasnosti i osećaju nelagodu kada osete da gube kontrolu. Zato i jeste logično da upravo digital natives postaju najveći (i dodala bih, najbolji) kritičari tehnologije.”
Međutim, generalni zaključak ostaje – inovacije su potreban, ali sve manje i dovoljan uslov za zadržavanje naklonosti ciljne publike. Brendovi će morati da primete da se približavaju prelomnoj tački kada je u pitanju korisničko iskustvo, i da počnu strateški da razmišljaju o tome koje korake preduzeti kako bi osvojili i sačuvali društveno odobrenje na sve zahtevnijem tržištu.
Povezani članci
Predstavljamo listu filmova i serija koje će vam ulepšati novogodišnje praznike
Praznici su pravo vreme za opuštanje i uživanje u toplini doma, period kada se povlačimo iz sveta
Nov izveštaj otkriva hitne potrebe za promenama zakona i podrškom žrtvama nasilja
Doprinos organizacije Fenomena fokusiran je na član 22 Istanbulske konvencije
A1 Srbija dobitnik SAM nagrade „Kampanja od nacionalnog značaja“
Kampanja „Mreža najvažnijih influensera“ prepoznata kao primer društvene odgovornosti