Zaštita podataka na internetu biće goruća tema u 2019.
Podaci.
Ako postoji jedna tema koja će biti aktuelna u 2019. godini, onda će to biti pitanje zaštite ličnih podataka.
Naši lični podaci se prikupljaju, skladište, analiziraju, prodaju i razmenjuju kao nikada pre. A ne treba zaboraviti i da ih često kradu i zloupotrebljavaju.
Podaci su postali „valuta“ za mnoge digitalne usluge koje dobijamo „besplatno“. Umesto evrima ili dolarima, ljudi plaćaju deljenjem svojih podataka na bezbrojnim aplikacijama, društvenim mrežama i servisima. Ovaj trend podataka kao valute tiče se svakog dela našeg života – umreženih domova, povezanih automobila, upravljanja zdravljem i kondicijom, alatkama za mape i saobraćaj, kupovinom na internetu.
Šta korisnici misle o zaštiti podataka?
Potrošači nemaju poverenja u kompanije u pogledu svojih podataka, ali ne znaju šta zapravo da urade u vezi sa tim.
Kako je uočeno u ranijem istraživanju o stavu korisnika prema tehnologiji, oni zaista jesu rastrzani – više od 75% ispitanih potrošača izjavili su da im se ne dopada to što kompanije prodaju njihove podatke, a osam od 10 ispitanih smatra da je potrebno više regulative u oblasti zaštite podataka.
Pa ipak, više od polovine njih pristaje na uslove o privatnosti a da ih nisu detaljno pročitali, dok 80% ne veruje da institucije zaista mogu da zaštite njihovu digitalnu privatnost. Ovakve izjave bi trebalo da podstaknu sektore korporativnih komunikacija i top menadžment kompanija na razmišljanje i akciju.
Kako brendovi treba da reaguju kada zaštita podataka i bezbednost postanu teme?
Imajući u vidu brojne ekscese i slučajeve curenja podataka koji su punili naslove, naš stav je da morate pokrenuti otvoren razgovor sa svojim potrošačima o tome kako koristite i štitite njihove podatke.
To gotovo uvek pokreće veću raspravu. Na koji način da to uradimo? Šta da kažemo o podacima i privatnosti? Kako da postignemo ravnotežu između otvorenosti i deljenja prevelike količine informacija?
Za mnoge brendove, ovo može biti prva situacija u kojoj će morati da dubinski rade na reputaciji i krizama ili problemima. Kompanije će možda biti svedoci kako se fanovi njihovog brenda pretvaraju u „techruptor-e“ – pionirsku publiku za koju istraživanja pokazuju da će biti na čelu zahteva za promenama u načinu na koji kompanije posluju i odnose se prema njima.
Kako komunicirati stav kompanije prema zaštiti podataka potrošača?
Ok, dosta o problemu – vreme je da počnemo da ga rešavamo. Dajemo vam sedam smernica koje će pomoći da započnete dijalog sa korisnicima kada je zaštita podataka u pitanju.
- Javno tražite da vam se postave pitanja i daju komentari. Kompanije se izlažu reputacionom riziku ako ne vode otvoren dijalog o podacima. Budite transparentni u načinu na koji rukujete privatnošću i bezbednošću podataka. Javno i iskreno ohrabrite komentare. I zaista slušajte.
- Obezbedite podršku menadžmenta. Čak i najbrilijantniji, najsveobuhvatniji plan komunikacije ne može da uspe bez uključenosti i podrške top menadžmenta kompanije. Ohrabrite ih da pomenu temu u govorima i na javnim forumima, i da odgovaraju pitanja direktno. Steći ćete poverenje potrošača ako su oni uvereni da ljudi koji vode kompaniju ozbiljno shvataju pitanje podataka.
- Zapamtite, sve interno može (i verovatno hoće) postati eksterno. Dijalog o podacima ne treba da bude samo skup izjava i politika koje je teško razumeti. Da bio efikasan i kredibilan, mora da postane deo korporativne kulture. Ništa ne šteti reputaciji kompanije više nego kada interni mejl ili poruka procure – posebno ako pokazuju kako kompanija krije određene akcije od potrošača dok javnosti govori nešto sasvim drugo.
- Ne pričajte u apsolutnim kategorijama. Ništa nije 100% bezbedno. Budite iskreni o stalnom napredovanju.
- Odgovorite na pitanja koja ljudi postave. Činjenice su odlične – ali činjenice ne znače da je vaš brend transparentan. Odvojite vreme da razumete i odgovorite na pitanja potrošača o njihovim podacima.
- Omogućite kontakt sa ljudima. Ako potrošači ne mogu da dopru do odgovorne osobe kako bi razgovarali o svojim podacima, već niste uspeli. Blokiranje kontakta sa ljudima o nečemu tako važnom može da uništi poverenje.
- Ne osipajte „drvlje i kamenje“. Ako vaša priča o podacima nije 100% dopadljiva javnosti, budite pažljivi pre nego što napadnete konkurente ili postanete previše arogantni u svojim izjavama.
Imajući u vidu donošenje Opšte uredbe o zaštiti podataka o ličnosti (GDPR) u Evropskoj uniji, kao i sličnog zakona koji uskoro stupa na snagu kod nas, verujemo da će zaštita podataka i privatnost u 2019. godini sve više uticati i na kompanije u Srbiji.
Zato savetujemo da budete proaktivni, informišete se i pripremite na dolazeće promene, i time povećate šanse da zadržite „techruptor-e“ kao svoje saveznike i fanove.
Povezani članci
A1 Srbija dobitnik SAM nagrade „Kampanja od nacionalnog značaja“
Kampanja „Mreža najvažnijih influensera“ prepoznata kao primer društvene odgovornosti
USAID i Impact Hub dodelili 8 grantova preduzetnicama iz južne Srbije
USAID i Impakt Hab dodelili su osam grantova u ukupnoj vrednosti od 35.000 dolara
Dve nagrade za Erste Banku: Liderstvo u inkluziji i borbi protiv klimatskih promena
Erste Banka Srbija osvojila je dva prestižna priznanja na godišnjem CSR & ESG Forumu